fredag den 1. marts 2019

BAG OM MALURT 2020



                        

MALURT kører bandbussen ud af parkeringskælderen. Næste år er det 40 år siden, vores debutalbum Kold Krig udkom, og med Mød mig i Mørket-udgaven af MALURT sætter vi af med en eksklusiv forårstur i 2020 til 8 venues. Billetsalget er i fuld gang. VEGA blev udsolgt på få minutter, og ekstrakoncert sat i salg der.

Mød mig i mørket-MALURT var den vildeste og mest punkede udgave af vores band. Det var også i denne opstilling, vi solgte flest albums og nåede ud til flest mennesker ved hundredevis af koncerter i årene frem til vores første ‘langtidsparkering’ i 1984. Det var denne konstellation, som musikjournalisten Torben Bille og fotografen Søren Svendsen portrætterede i deres bog om MALURT på turné, Når bare rocken ruller, fra 1983.
  
Det er jo nok især som live-act, at MALURT bliver husket - som et dansk band i ånden fra Bruce Springsteen, The Clash og Neil Young. Det er da også udelukkende som live-navn, vi vender tilbage i 2020, og det bliver helt og aldeles uden tidens udbredte fifleri med backtracks og anden slags fikumdik. Det bliver råt og uforfalsket. Højt og heftigt. Som dengang.

I det seneste årti har jeg kunnet glæde mig over at udgive mange nye albums og spille for udsolgte huse såvel solo som med DÉT BAND. Nu sætter jeg så min solokarriere på pause for at vende tilbage til udgangspunktet med MALURT.

Vi fulgtes alle fem sammen til Parken i 2017, sidst The Rolling Stones var på besøg. Mens vi stod der, viste det sig, at vi kollektivt blev ramt af en brændende lyst til at mærke den der specielle MALURT-ånd igen. Vi spurgte hinanden, om vi gamle blodsbrødre mon kunne nå at realisere det, mens tid er, og alle mand stadig er i fuld vigør? Og om vi så også vil være villige til at betale prisen for at komme helt op i omdrejninger igen og få det til at blive til virkelighed. Det gav vi hinanden hånden på, og vi tillader os at tro på, at det også vil glæde mange andre derude.

Alle mand er gået i intensiv træningslejr, og der bankes rust og trimmes både musikalsk og fysisk. I 2020 vil jeg blive flankeret af guitaristen Christian “Kedde” Arendt, den uvorne præstesøn, som jeg begyndte at spille sammen med som 13-årig i Tønder. I 1977 hjalp han mig med at danne MALURT i Folkets Hus på Jagtvej 69 på Nørrebro. Den anden medstifter af bandet, Peter Mors, er naturligvis på trommer; bassisten er som altid Dia Nielsen, og tangenterne ligger i hænderne på Pete Repete.

Udover mig selv er Pete Repete det eneste af gruppens medlemmer, der fortsatte som professionel musiker efter den såkaldte ‘langtidsparkering’ af MALURT i sin tid. Christian Arendt har jævnligt optrådt som musiker, men har i årenes løb især skabt sig et navn i det fynske som musiklærer med en særlig evne til at motivere unge til at spille rock. Peter Mors arbejder som tv-fotograf på TV2 Bornholm, mens Dia Nielsen til daglig fungerer som it-arkitekt i en nordsjællandsk kommune. Nu stiller alle mand igen om til rock’n’roll. 

I MALURT betragter vi selv præmissen for comeback’et som rendyrket nostalgi. Men vi tænker vel at mærke nostalgi med ild i! Der er intet nyt under solen. Kun alle de gamle sange og den gamle gejst. Vi skal ikke ud og bide skeer med tidsånden og spille moderne. Det er bare gammelt rock-venskab med eventyrlyst, men vi brænder til gengæld for det. 
Ikke desto mindre klinger titlerne på vores gamle vel ikke ligefrem håbløst forældede: Kold Krig, Superlove, Mød mig i Mørket, Spøgelser, Black-out, Neonsolen, CPR, Den eneste i Verden, Sort Søndag og Lev stærkt...

Vi ses igen var titlen på den sang, vi altid afsluttede vores rockshows med i gamle dage. Nu holder vi så, hvad vi lovede dengang, og vi håber, at det kan blive en oplevelse for gamle fans at blive unge igen for en aften, og at de, der i sin tid var for unge eller slet ikke var født endnu, nu kan få chancen for at opleve MALURT-ånden live.

Vi ved, at MALURT gennem tiden har  været lydspor til blod, sved og tårer, store doser romantik og til mange både mørke og lykkelige stunder. Det er tid til at finde cowboyjakken frem fra gemmerne igen. MALURT er vækket til live, og vi er på vej tilbage til et nyt rock-eventyr i skinbarlig nutid.

Og nøøøøj, hvor vi glæder os!

Kærlig hilsen 
Michael Falch🔆

Billetsalget til MALURT 2020 er åbnet:

27.02: VEGA, Kbh. UDSOLGT
28.02:  Ekstrakoncert VEGA, Kbh. https://www.ticketmaster.dk/event/462877
29.02.: Skraaen, Aalborg https://bit.ly/2VkXIg6
05.03.: Magasinet, Odense https://bit.ly/2BUkggq
06.03.: Vejle Musikteater https://bit.ly/2Xny24j   
07.03.: Ringstedhttps://bit.ly/2ViC2RO
   
Det er jo nok især som live-act, at MALURT bliver husket i ånden fra Bruce Springsteen, The Clash og Neil Young. Det er da også udelukkende som live-navn, vi vender tilbage i 2020, og det bliver helt og aldeles uden brug af tidens udbredte fifleri med backtracks og fikumdik fra scenen. Det bliver råt og uforfalsket. Som dengang.

I det seneste tiår har jeg kunnet glæde mig over mange nye udgivelser og udsolgte koncerter såvel solo som med DÉT BAND. Nu sætter jeg så min solokarriere på pause for at vende tilbage til udgangspunktet med MALURT.
Vi fulgtes alle fem sammen til Parken i 2017, sidst The Rolling Stones var på besøg. Mens vi stod der, viste det sig, at vi kollektivt blev ramt af en brændende lyst til at mærke den der specielle MALURT-ånd igen. Vi spurgte hinanden, om vi gamle blodsbrødre mon kunne nå at realisere det, mens det er tid, og alle mand stadig er i fuld vigør? Og om vi så også var villige til at betale prisen for at komme helt op i omdrejninger igen og få det til at blive til virkelighed. Det gav vi hinanden hånden på, og vi tillader os at tro på, at det også ville glæde mange andre derude.

Alle mand er gået i intensiv træningslejr, og der bankes  rust og trimmes både musikalsk og fysisk. I 2020 vil jeg blive flankeret af guitaristen Christian “Kedde” Arendt, den uvorne præstesøn, som jeg begyndte at spille sammen med som 13-årig i Tønder. I 1977 hjalp han mig med at danne MALURT i Folkets Hus på Jagtvej 69 på Nørrebro. Den anden medstifter af bandet, Peter Mors, er naturligvis på trommer; bassisten er som altid Dia Nielsen, og tangenterne ligger i hænderne på Pete Repete.

Udover mig selv er Pete Repete det eneste af gruppens medlemmer, der fortsatte som professionel musiker efter den såkaldte ‘langtidsparkering’ af MALURT i sin tid. Christian Arendt har jævnligt optrådt som musiker, men har i årenes løb især skabt sig et navn i det fynske som musiklærer med en særlig evne til at motivere unge til at spille rock. Peter Mors arbejder som tv-fotograf på TV2 Bornholm, mens Dia Nielsen til daglig fungerer som it-arkitekt i en nordsjællandsk kommune. Nu stiller alle mand igen om til rock’n’roll. 

I MALURT betragter vi selvpræmissen for comeback’et som rendyrket nostalgi. Men vel at mærke en nostalgi med ild i! Der er intet nyt under solen. Kun alle de gamle sange. Vi skal ikke ud og bide skeer med tidsånden. Det er bare gammelt venskab med eventyrlyst, men vi brænder til gengæld for det”. 
Ikke desto mindre klinger titlerne på vores gamle vel ikke ligefrem forældede: Kold Krig, Superlove, Mød mig i Mørket, Spøgelser, Black-out, Neonsolen, CPR, Den eneste i Verden, Sort Søndag og Lev stærkt...

Vi ses igen var titlen på den sang, vi altid afsluttede deres rockshows med i gamle dage. Nu holder vi så, hvad vi lovede dengang, og vi håber, at det kan blive en oplevelse gamle fans at blive unge igen, og at de, der i sin tid var for unge eller slet ikke var født endnu, nu kan få chancen for at opleve MALURT-ånden live.

Vi ved, at MALURT gennem tiden har  været lydspor til blod, sved og tårer, store doser romantik og til mange både mørke og lykkelige stunder. Det er tid til at finde cowboyjakken frem fra gemmerne igen! MALURT er vækket til live og er på vej tilbage til et nyt eventyr i skinbarlig nutid.

Og nøøøøj, hvor vi glæder os!

Kærlig hilsen 
Michael Falch🔆

Billetsalget til MALURT 2020 er åbnet:

27.02: VEGA, Kbh. UDSOLGT
28.02:  Ekstrakoncert VEGA, Kbh. https://www.ticketmaster.dk/event/462877
29.02.: Skraaen, Aalborg https://bit.ly/2VkXIg6
05.03.: Magasinet, Odense https://bit.ly/2BUkggq
06.03.: Vejle Musikteater https://bit.ly/2Xny24j   
07.03.: Ringsted kongrescenter https://bit.ly/2ViC2RO
12.03.: Musikhuset, Aarhus https://bit.ly/2Sq4Upl  
13.03.: Musikteatret, Holstebro https://bit.ly/2VnZSvv  
14.03.: Tobakken, Esbjerg https://bit.ly/2BRC4ZD




2 kommentarer:

  1. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    SvarSlet