Uddrag fra erindringsbogen "Dagen & Vejen & Fuglene" (af Michael Falch, Gyldendal 2012, 732 sider):
1. maj 2010
Med Bruce som booze
1. maj 2010
Med Bruce som booze
Vi spiller sæsonens første
udendørs job ved et 1. maj-arrangement i Videbæk ude vestpå. Hele holdet er
samlet for første gang i år. Udover os seks i bandet, er det lydmand Mads
Eggert, monitormand Claus Pedersen, baggearsmand Laur Laursen, assistent Tobias
Brix og Tom Turmand. Senere vil min lysmand gennem en årrække, Johnny Sørensen,
støde til.
Netop i dag er det 30 år
siden, at Bruce Springsteen optrådte med mig og Malurt i Forum. Hele to
koncerter med Malurt overværede han den mindeværdige dag. I mange år har jeg
ikke orket at genopfriske den historie, når jeg er blevet spurgt af medierne,
for det var ikke uproblematisk at opleve en sådan symbiose med et verdensnavn.
Den fantastiske oplevelse i 1981 og den vældige inspiration, der udgik fra ham, kom
siden til at koste mig års anstrengelser i et forsøg på at vriste mig så meget
fri af hans skygge, at jeg igen kunne føle, at jeg for alvor trak vejret som mig selv. Da min første datter i 1985 kom til verden lige præcis på Bruce´s fødselsdag, måtte jeg således sende et lakonisk blik mod himlen som tak for underteksten: "Men hvem er du selv?"
Pladehøkeren
Inde omkring
Kultorvet i et kælderlokale lå Pladehøkeren, hvor jeg i slutningen af 70’erne
ofte hang ud hos ejeren Andreas. Han fungerede som en dynamo af inspiration for
mange både håbefulde og allerede etablerede musikere. Storbystjernen C.V.
Jørgensen og den unge punker Steen Jørgensen fra Sods kom der ofte. Andreas var
lidt alternativ i sit udvalg af plader i forhold til tidens mainstream, der i
de år var stærkt præget af den fusionsgenre, der opstod mellem jazz og poprock.
Selv dyrkede jeg de års heftigt rockende version af Gnags og som altid den
kantede Neil Young og agerede prædikant over for en samtid, der ikke gad lytte.
Folk anså i bred almindelighed Neil Young for at være en lidt amatøragtig,
klodset overlever fra hippietiden. Eftertiden kom heldigvis til at modbevise
det, men dengang var der kun få, der dyrkede ham i det københavnske musikmiljø.
Punken var dog i gære med sine gadenære idealer som modbevægelse til
musikindustrien, og i 90’erne skulle en ny rockbølge komme til at kanonisere
Neil Young som godfather of grunge.
Andreas kendte alt
til mine forbilleder og mine aversioner. En dag i 1978 så han meget
hemmelighedsfuld ud. „Jeg har noget, du skal høre,“ smilede han glædesstrålende
i vished om, at han nu ville give mig en oplevelse af åbenbaringskarakter. „Det
er lige dig!“ og så satte han en lp med titlen Darkness On the Edge of Town på og lod den brage ud i det kompakte
kælderlokale. Jeg lyttede alvorligt. Klart nok kunne jeg høre gode takter i
Bruce Springfield, eller hvad det nu var, han hed. Men det lød også temmelig
meget som et opkog af andre af mine idoler, Jackson Browne, og den Bob Dylan,
jeg havde så svært ved at lære at holde af, tænkte jeg umiddelbart. Der var
hældt lidt mere rock i benzintanken ganske vist, men han forekom mig også meget
teatralsk, på grænsen til det hysteriske. Og så var der altså et
altoverskyggende problem: saxofonen!
På det tidspunkt
havde jeg dannet Malurt, og jeg var så lukket rent musikalsk og så meget i
protest mod tidens fusionsjazzpåvirkede strømninger, at jeg ikke kunne holde
ud, at nogen spillede jazzede akkorder. Selv en så uskyldig foreteelse som en
A7-akkord udløste øjeblikkeligt et allergisk anfald. Springsteen spillede ikke
jazz-akkorder, men saxofonen var i mine ører et blæseinstrument, der tilhørte
jazzmusikken. Der var ganske vist brølende saxofon på nogle ret sjove
rock’n’roll-numre og en del tidlige 60’er-plader, men det var tegneserieagtigt
for mig. Det var jazzimport og dømt ude. Ellers tak.
Derfor hørte jeg ikke
Darkness-pladen til ende, men måtte bede Andreas
tage Springsteen af grammofonen. Tro over for al Neil Youngs sære gøren og
laden gik jeg ude i grøfterne på begge sider af Springsteen, til The Clash og
The Jam på den ene, og til Eagles og Jackson Browne på den anden side, lige
indtil Peter Viskinde en dag i 1980 tvang mig til at sætte mig ned og høre Darkness On the Edge of Town fra ende til anden. Det forandrede sagen,
og da The River udkom, væltede mit verdensbillede - og jeg slugte både en kamel og saxofonen. For her
var jo netop et troværdigt mødested mellem den nye punkede energi og den
melodiske, traditionelle del af countryrocken, som jeg også dyrkede. I Bruce
var der vitterlig et nyt midtpunkt for rockelskere, måtte jeg langt om længe
erkende i 1980.
Vi havde den primære
mission i Malurt at bringe mere gejst og vildskab ind på den danske rockscene.
Vi dyrkede energien og rastløsheden, som var det guder, og de dyder genkendte
vi hos Bruce. Han blev umådeligt inspirerende for os i den periode. I mit hoved
opstod der en kraftig synergi i den boblende blanding af Springsteen, The Clash
og The Jam, Scorseses film Mean Streets og Taxi Driver tillige med den nervøse og fascinerende
undergangsstemning, der ramte folk som Michael Strunge og F.P. Jac og nogle af
os som hård dope, da 70’ernes utopi klingede af.
The real thing
I 1980, da
Springsteen stadig var et mere kultagtigt fænomen end en decideret
international megastar, tillod vi os simpelthen at føle os beslægtede med ham.
Det var sikkert mangel på ydmyghed, men vi så ikke bare os selv som lærlinge,
og vi var ikke så benovede, at det ligefrem hæmmede os. At han var en vordende
superstar i den tungeste vægtklasse, ændrede ikke vores selvopfattelse
alvorligt, og at vi bare var et lille dansk prutorkester, der netop stod midt i
vores nationale gennembrud, plagede os vist ikke. Jeg husker det ikke som
opblæsthed og hovmod, men snarere som en samhørighed med Bruce. Vi delte hans
hæmningsløse passion for rocken som en slags alternativ livsholdning, en
pseudo-religion for os uden religion. Vi delte hans sociale engagement, og vi
mente i ramme alvor, at han var for Guds eget land, hvad vi skamløst bildte os
ind at være for lille Danmark – den ægte vare.
Da så 1. maj 1981
oprandt, og Bruce fandt det umagen værd at se os optræde to gange på samme dag
og endda gik på scenen med os og sang duet med mig på hans egen „Hungry Heart“,
hvor kun en mindre del af de 7.000 publikummer i Forum rent faktisk kendte
noget til Springsteen, så var symbiosen fuldbragt. Vi var i rockhimlen.
En bootleg med en optagelse af „Hungry Heart“ fra Forum kom i internationalt
omløb og bestyrkede forbindelsen mellem os. Rygtet om hans optræden med det
danske rockband gik vitterlig verden rundt og bidrog til at styrke billedet af
Bruce som en folkets mand med en helt uhørt høj gadetroværdighed. På næste turné
fulgte hans stunts med at synge med gademusikanter i de byer, han besøgte.
I årevis kunne man
ikke høre en Malurt-sang i radioen, uden at det i næste moment blev nævnt, at
vi havde spillet med Springsteen. Det var selvfølgelig ærefuldt, men det gik også hen og blev lidt af et problem for os, især
for mig som sangskriveren i bandet. Jeg blev simpelthen for påvirket af ham i
den intense periode. Det kan lyde så oppustet, når man sammenligner sig med
folk, der befinder sig i en helt anden liga, men i forvejen var jeg som type
vel egentlig beslægtet med Bruce. Vi delte intuitivt de lige lovlig store
armbevægelser, de klassiske rockattituder og villigheden til at ofre alt for
sagen på scenen, om vi så skulle bæres derfra. Hans sangskrivnings og hans
sounds direkte indflydelse på mig forstærkede selvfølgelig dette billede
drastisk og truede efterhånden med helt at reducere mig til den lillebitte
bukke Bruce, følte jeg. Med tiden lærte jeg at være taknemmelig over dette dilemma, for jeg fik et af de helt store eksistentielle spørgsmål klasket direkte i fjæset: "Men hvem er du selv?"
1. maj 1981
Ude i Radiohuset,
hvor jeg lavede en del indslag og musikudsendelser til P3, havde jeg hørt, at
Bruce Springsteen og E Street Band for første gang nogensinde var ankommet til Hotel Plaza i København.
Det var den 1. maj 1981, dagen før deres egen optræden i Brøndbyhallen. Selv
skulle jeg optræde hele to gange med Malurt denne 1. maj – om eftermiddagen i
Fælledparken og om aftenen ved en stor 1. maj-fest i Forum, arrangeret af SF.
Jeg fik den idé at køre forbi Hotel Plaza på vej ud til Fælledparken for at
lægge Vindueskigger, der netop var blevet udsendt, til
Springsteen i receptionen. Da jeg kommer ind i foyeren, støder jeg på Little
Steven, den farvestrålende guitarist i E Street Band.
I det følgende tiår
skulle jeg møde Steven mange gange, og han hjalp mig i studiet med sangene "De unge vilde" og "Dage" fra hhv. De vildeste Fugle og Håbets Hotel-albummet. Nogle år senere,
da jeg var på toppen af min popularitetskurve, var vi på et fancy diskotek i indre by, og hans pladeselskab havde den store pung
fremme. Flere unge kvinder hev fat i mig for at høre, hvorfor Little Steven
havde tørklæde på hovedet. Jeg kunne ikke give dem noget svar, men jeg kunne
invitere dem hen til nærmere besigtigelse af hans hovedbeklædning i vores
hjørne, hvor pladeselskabet nok ville byde dem på en drink. Det greb lidt om
sig, og jeg inviterede bare løs, så Little Steven og jeg til sidst sad
omkranset af smukke kvinder. Nogle år senere spurgte han: „Michael, do you think you can create another circle of beauty for me?“ Med beklagelse måtte
jeg oplyse ham om, at min rolle som hotshot i nattelivet vist
var ved at klinge af med aftagende magnetisme over for unge kvinder til følge.
Men i hotellobbyen i 1981
falder Little Steven og jeg for første gang i snak, nørdet rocksnak. Så kommer
Bruce og hans bodyguard ud fra elevatoren, og jeg giver Bruce albummet med et
par ord som tak for hans inspiration. Da han opdager mig på pladeomslaget,
bliver han pludselig helt kollegial i sin tone, og vi får gang i et kvarters
munter konversation. Jeg må korrigere hans geografiske indsigt og forklare, at
Danmark altså ikke er en by i Sverige, som han troede. Jeg nævner, at vi
spiller med Malurt om aftenen i Forum, hvis han nu skulle komme til at kede
sig. Sammen med sin bodyguard er han på vej ud i H.C. Andersens København. Jeg
går ud til den 2CV, jeg har lånt. Ærgrer mig lidt over, at jeg ikke fik nævnt
for Bruce, at Malurt faktisk også optræder i Fælledparken allerede om
eftermiddagen. Tænk nu, hvis han ikke har andet at lave efter sin spadseretur
gennem byen.
Da
jeg krydser over Rådhuspladsen, ser jeg Bruce og bodyguarden komme gående foran
Rådhuset. Jeg råber til dem fra bilen og stopper midt på H.C. Andersens
Boulevard, mens jeg over for medtrafikanterne fingerer et motorproblem. Bruce
opdager mit stunt og kommer grinende hen til mig for at hjælpe med at skubbe
bilen ind til siden. Jeg får skrevet „Fælledparken“ til dem på et stykke papir
og kører videre.
Det både sner og hagler den
dag i Fælledparken. Det er dansk forår i sit mest lunefulde humør. Mellem
ekstranumrene hører vi pludselig eksalteret råben fra teknikere ude i
sidescenen. „Bruce er her!“ Og, ganske rigtigt, der står han så ude bag scenen
ved vores ramponerede grønne turbus. Smilende står han med kasketten på sned og
godt pakket ind, og han kommenterer flere af de numre, vi lige har spillet. Det
er tydeligt, at han rent faktisk er overrasket over at opleve sin indflydelse
på et rockband et så eksotisk sted som København på arbejdernes internationale
kampdag.
Om aftenen følger Jytte Kjærgaard
fra CBS Springsteen og hans folk til Forum og forlader dem ved indgangen.
Forinden har jeg bedt arrangørerne om at skrive „Bruce Springsteen + venner“ på
gæstelisten. Men da selskabet står ved indgangen, vil vagten ikke lukke dem
ind.
„Come back, girl!“ råber Bruce efter Jytte, som må ile til
undsætning. Vagten er ikke til hverken at hugge eller stikke i. SFU-arrangør
Kennie Katborg bliver tilkaldt. Men lige lidt hjælper det. Han vil sgu ikke
lukke gratister ind på en 1. maj, siger han fandenivoldsk, og sådan en
amerikanerbandit skal overhovedet
ikke komme brasende og forstyrre Falchen i omklædningsrummet. Færdig! Kun
langsomt formildes Katborg, som kommer ned til mig backstage og forhører sig
om, hvorvidt jeg har en aftale med en amerikansk klovn, der kalder sig "Bras
Springbeam" eller noget i den stil. Allernådigst lader Katborg ham slippe ind
gennem tælleapparaterne.
Hungry Heart
I vores
omklædningsrum er der meget, vi gerne vil tale med Bruce om. Rockens
internationale broderskab, sangskrivningen, inspirationskilderne, hans land,
vores land. „Nice little club
you’ve got here,“ siger han
gudhjælpemig om landets største koncertsted. Vi snakker fanden et øre af. Der
er så mange ting, jeg gerne vil have opklaret, og så meget han vil vide om os
og vores liv her. Da det bliver tid til tøjskifte før showtime, og Bruce ikke
ser ud til at have tænkt sig at forlade rummet, begynder jeg bare at klæde om
med Bruce siddende på bænken i samtale med Peter Viskinde. Han svarer
bekræftende på Viskindes spørgsmål om, hvorvidt de havde speedet „Hungry Heart“
op til Cis i studiet og egentlig havde indspillet den i C. Ja ja, hvad sagde
vi! Vi bliver enige om, at vi så nogenlunde kan akkorderne og arrangementet til
„Hungry Heart“, og jeg spørger Bruce, om han mon har lyst til at komme op fra
andet vers, når vi når frem til ekstranumrene. Det har han, siger han.
Under vores koncert
lader de 7.000 mennesker i Forum os denne aften mærke, at vi står midt i vores
gennembrud. Der er fuld attention på os, som vi optræder med vores efterhånden ret avancerede
billedshow kørende på tre store skærme bag os. Og som om det ikke var
tilstrækkeligt, står Bruce Springsteen under hele koncerten lige nede foran
scenen, mens en kvindelig publikummer indimellem fortæller ham, hvad mine tekster
handler om. Så kommer den med kassedamen, min prinsesse i supermarkedet!
„Superlove“, der er ved at blive lidt af
et hit i jukeboksene rundt omkring, har vi hørt. Nu får vi beviset. For første
gang nogensinde istemmer et stort publikum omkvædet med den slags
sammenblandede dansk-engelske linjer, jeg dyrkede intenst i de år: „Vil du, vil du, vil du break my heart?“ Det er en magisk oplevelse for os. Jeg
taber simpelthen kæben og bliver fuldstændig blød i knæene af benovet
taknemmelighed. Vi har fået et hit! Folk skråler med for første gang, som de,
tak, skæbne, har gjort lige siden på dette nummer, også takket være Jørgen Mylius, som lavede en video med os i sit program på DR.
Vi har arbejdet hårdt denne 1. maj. Som andet ekstranummer spiller vi The Who ’s „The Kids Are Allright“, og så tæller Peter Mors for til „Hungry Heart“. Så er vi i gang. Der er nerver på. Dette er større end stort. Vi ser Bruce bevæge sig væk fra sin plads foran scenen, og jeg begynder første vers i en mikrofon, der har drillet og hylet en del denne aften. Jeg synger Springsteens stærke ord om manden, der svigter kone og børn for at lystre dragningen mod drikkeriet: „Got a wife and kids in Baltimore, Jack/I went out for a ride/and I never went back.“ Det går godt. Min stemme er ganske vist slidt af dagens krævende program, og jeg er euforisk og eksalteret på kanten til manisk som altid i ekstranumrene og denne aften i særdeleshed. Men det går godt nok. Jeg har fat i den, og jeg giver det bedste, jeg har lært. „Everybody’s got a hungry heart.“ Ja, vi har! Vi nærmer os andet vers, og ind på scenen træder med brede skridt Bruce Springsteen i egen ikke ret høje person, hvad jeg har konstateret. Han er iført en brun, nistret herrejakke med hættebluse under, og han bliver umiddelbart kun genkendt og tiljublet af en gruppe hardcore musikfans foran scenen i det kæmpestore lokum af en sal. Men i det øjeblik, han growler første tone for maksimal stemmekraft „I met her in a Kingstown bar“, spidser 7.000 mennesker pludselig ører. Sikke en stemme, der pludselig kom der. Hvem fanden er han, ham den anden?
Vi har arbejdet hårdt denne 1. maj. Som andet ekstranummer spiller vi The Who ’s „The Kids Are Allright“, og så tæller Peter Mors for til „Hungry Heart“. Så er vi i gang. Der er nerver på. Dette er større end stort. Vi ser Bruce bevæge sig væk fra sin plads foran scenen, og jeg begynder første vers i en mikrofon, der har drillet og hylet en del denne aften. Jeg synger Springsteens stærke ord om manden, der svigter kone og børn for at lystre dragningen mod drikkeriet: „Got a wife and kids in Baltimore, Jack/I went out for a ride/and I never went back.“ Det går godt. Min stemme er ganske vist slidt af dagens krævende program, og jeg er euforisk og eksalteret på kanten til manisk som altid i ekstranumrene og denne aften i særdeleshed. Men det går godt nok. Jeg har fat i den, og jeg giver det bedste, jeg har lært. „Everybody’s got a hungry heart.“ Ja, vi har! Vi nærmer os andet vers, og ind på scenen træder med brede skridt Bruce Springsteen i egen ikke ret høje person, hvad jeg har konstateret. Han er iført en brun, nistret herrejakke med hættebluse under, og han bliver umiddelbart kun genkendt og tiljublet af en gruppe hardcore musikfans foran scenen i det kæmpestore lokum af en sal. Men i det øjeblik, han growler første tone for maksimal stemmekraft „I met her in a Kingstown bar“, spidser 7.000 mennesker pludselig ører. Sikke en stemme, der pludselig kom der. Hvem fanden er han, ham den anden?
Arrangør Kennie
Katborg har vi glemt at orientere om gæstevisitten, og vi er allerede gået over
tid. Han vil have os til at slutte, og han bliver ikke det mindste begejstret
over, at ham gabehovedet af en imperialistamerikaner er braset ind på scenen.
Nu må det her have en ende! Mens Bruces røst ruller ud over publikum, krabber
Katborg sig ind på forscenen og signalerer med vild gestik til os, at vi skal
slutte. „Stop så, din brøleabe! Kan du så komme ned, kammerat, eller jeg tager
strømmen!“ brøler han til Bruce med en mangel på situationsfornemmelse, der
siden gav anledning til mange gode grin. Vi fortsætter uanfægtet, nu med Bruce
og mig i en regulær duet. Malurt har lige nu hovederne i himlen. Jeg er 24 år
gammel, og denne aften er larger than life. Vi slutter sangen, og Bruce og vi går af. „Tak skal du ha’; tak
skal I ha’, og tak for i aften. Hej-hej!“ lyder min slutreplik, råbt med det
sidste af min stemme. Vi bliver afmeldt af Kennie Katborg, der viser sig at
have lurepasset en hel del og gnækker over sin kække respektløshed over for
sådan et verdensnavn. Min puls er i max., og jeg er sindssygt smøgtrængende og
får på sidescenen en smøg af vores storsmilende pladeselskabsdirektør, Michael
Ritto. Så går vi ned i vores omklædningsrum og sætter os sveddryppende på
bænken. Jeg giver Bruce en bajer og skyller selv en Hof ned i én tår og får ild
på en ny smøg, mens folk vælter ind til os. Første gang Bruce var på dansk jord, sang han med mig. Det tog mig nogen tid at sluge den.
Dagen derpå
Dagen efter var det
Bruces tur til at være på for alvor. Han havde inviteret mig ud til Brøndbyhallen
allerede til lydprøven om eftermiddagen, og jeg overværede, hvordan Bruce
egenhændigt tjekkede lyden i alle ender og kanter af det rungende skrummel af
en hal. Jeg hang ud med ham, indtil bandet skulle på scenen, afbrudt af endnu
en speedsnakkende dyst med Little Steven, mens Bruce fik massage før showet.
Der var ingen alkohol eller anden form for kemisk dope og ikke engang rygning
backstage, bemærkede jeg med forundret respekt. „Hi Michael. Thanks for letting me sit
in!“ skrev Bruce til mig
på en hilsen. Hvem takker lige hvem? spørger man uvilkårligt sig selv, mens han
gav et brag af en koncert. Så tog vi afsked efter et par overintense dage i
København. Tak for besøget, Bruce.
Tre år senere kørte
min kone og jeg hele vejen op gennem USA for at nå at opleve en Bruce-koncert
på hans hjemmebane. Det lykkedes i Cleveland, hvor vi nærmest blev behandlet
som royale gæster fra Europa af hans stab, og hvor jeg efter koncerten fik en time alene med Bruce.
10.
juni 1984
Cleveland
Cleveland
Efter
et hæsblæsende raid på 3.454 km op gennem otte forskellige amerikanske stater
kørte min kæreste og jeg endelig ind i Ohio og fra highway’en ned mod skyskraberne i downtown
Cleveland. Det første, vi foretog os, var at købe en avis for at tjekke, om det
nu også passede, at Springsteen befandt sig i området. Og sandelig, der var en
anmeldelse af en koncert fra i går, og i aften skulle han optræde ude i Coliseum,
Richfield.
Fandt
møjsommeligt derud efter flere highway-skift, 25 km uden for Cleveland og følte
os vildfarne på en smal vej gennem skovstrækninger og sommerhusområder. Som at
være på vej ud til sådan noget som Dalbyhallen i Hornsherred, men pludselig
ragede det store Coliseum op derude i midten af ingenting.
Kørte
om til bagindgangen og gik med mine sædvanlige backstage-nerver på ned til
security-vagten. Hukommelsen i showbiz kan være ultrakort, og hvordan skulle vi
kunne forvente, at en kosmopolit som Springsteen kunne huske en optræden med
lille Malurt i København for tre år siden? Og dog - fra udtalelser rundt omkring vidste jeg godt, at det også havde været noget særligt for Bruce dengang. Faktisk blev det optakten til, at han somme tider slog pjalterne sammen med et fremmed band, når han var i et land. I Irland gentog han det fx med et lokalt orkester, der hed U2...
Vi kom i kontakt med en stagemanager, som jeg genkendte fra dengang. Jeg bad ham give en seddel til Springsteen med oplysning om, at vi var kommet på besøg. Kort efter dukkede Springsteens tourmanager op med billetter og After Show-pas til os. Rock’n’roll! Boblende af indre jubel, trods dyb udmattelse efter den vilde tur gennem alle staterne, blev vi ført ind i salen, hvor Bruce og bandet var i gang med lydprøven på scenen – Darkness On The Edge Of Town, spillede de. Vi blev råbt an af et stort brød af en fyr, som bøst ville smide os ud. Men pludselig genkendte han mig – det var Springsteens brave bodyguard, Bob. Så var der pludselig ingen grænser for gæstfriheden. Han var sikker på, at Bruce ville blive glædeligt overrasket over at se os, for han havde virkelig haft et par meget mindeværdige dage i København sammen med os. Bob skulle nok sørge for at få os linked together efter koncerten. Vi fik anvist et par pladser ved scenen, og vi fik serveret både vådt og tørt. På scenen fortsatte lydprøven. Bruce var i færd med at instruere bandets nyindtrådte substitut for Little Steven, guitaristen Nils Lofgren, som jeg også tidligere havde mødt sammen med Neil Young til et privat arrangement i København (hvor Neil Young og Lofgren endda sad og lyttede til den netop udsendte "Mød mig i Mørket" og et par andre numre fra vores "Black-out"-album. Lofgren sagde til Young: "He sounds a little like Harry Chapin, right?" - det kan nok være, at fik fik tjekket op på Chapin dagen derpå).
Vi kom i kontakt med en stagemanager, som jeg genkendte fra dengang. Jeg bad ham give en seddel til Springsteen med oplysning om, at vi var kommet på besøg. Kort efter dukkede Springsteens tourmanager op med billetter og After Show-pas til os. Rock’n’roll! Boblende af indre jubel, trods dyb udmattelse efter den vilde tur gennem alle staterne, blev vi ført ind i salen, hvor Bruce og bandet var i gang med lydprøven på scenen – Darkness On The Edge Of Town, spillede de. Vi blev råbt an af et stort brød af en fyr, som bøst ville smide os ud. Men pludselig genkendte han mig – det var Springsteens brave bodyguard, Bob. Så var der pludselig ingen grænser for gæstfriheden. Han var sikker på, at Bruce ville blive glædeligt overrasket over at se os, for han havde virkelig haft et par meget mindeværdige dage i København sammen med os. Bob skulle nok sørge for at få os linked together efter koncerten. Vi fik anvist et par pladser ved scenen, og vi fik serveret både vådt og tørt. På scenen fortsatte lydprøven. Bruce var i færd med at instruere bandets nyindtrådte substitut for Little Steven, guitaristen Nils Lofgren, som jeg også tidligere havde mødt sammen med Neil Young til et privat arrangement i København (hvor Neil Young og Lofgren endda sad og lyttede til den netop udsendte "Mød mig i Mørket" og et par andre numre fra vores "Black-out"-album. Lofgren sagde til Young: "He sounds a little like Harry Chapin, right?" - det kan nok være, at fik fik tjekket op på Chapin dagen derpå).
Nu i Cleveland med Bruce var Lofgren ved at lære akkorderne til Because The
Night. Så øvede de Prove It All Night,
og jeg sad og følte mig på et nyt trip til den syvende himmel. Hvordan kan
nogen være så heldige? Hvilke utrolige stjerner, vi er født under. Der sad vi
og blev behandlet, som var vi kongen og dronningen af Europa til lydprøve med
rockmusikkens største navn, the Boss.
Efter
lydprøven blev vi beværtet yderligere af security-folkene, mens de 20.000
gæster blev lukket ind. Så begyndte brølet, eller rettere hvinet: „Bruuuuuuce!!”,
og da lyset blev slukket, lød det, som havde Elkjær netop scoret i
Idrætsparken. Bandet går på med Thunder
Road. Bruces vokal drukner i jubelen, men folk kan teksten udenad, ikke
bare omkvædet, men hvert eneste vers. Den runde sal er en kogende kæmpegryde.
„Bruuuuuce!!” lyder det mellem numrene og i stille passager. Så følger Out In The Street, Born To Run og så en akustisk afdeling med No Surrender. Det er uden tvivl det bedste rockshow, jeg nogensinde
har set; meget gladere, mindre klichépræget end sidst, jeg så det, og Bruce
bare en ren oplevelse.
Sad
lykkelige og så publikum forlade hallen. Lidt efter kom Bob og ledsagede os
gennem det snørklede backstage-område forbi det proppede After Show-rum til et
rum tættere på Bruce.
Vi
begyndte nu at føle udmattelsen oven på det hektiske Amerika-cruise og havde
egentlig lagt an til at forlade Coliseum taknemmeligt mætte af indtryk, da
tourmanageren dukkede op og spurgte, om jeg ikke ville hilse på Bruce, inden vi
gik. Jeg blev lukket ind i
hans gemakker, og det var skønt at gense ham privat. Han virkede oprigtig glad
for at se mig igen her fjernt fra Danmark, og han og jeg sad og fik serveret
suppe, mens vi hyggesnakkede med gode grin en times tid, som om vi var kammerater.
Våd brunch
I 1987 kom Bruce igen
til Købehavn og gav koncert i Idrætsparken. Morgenen efter var jeg inviteret
til brunch hos ham og hans kone, Patti, i deres suite på Hotel d’Angleterre.
Koncerten havde været en våd affære for mig. Jeg var blevet placeret i
V.I.P.-området sammen med andre kendte og repræsentanter for de danske medier,
og som altid i offentlige sammenhænge blev jeg anspændt og følte mig udsat. For
beroligelsens skyld løb jeg i fast rutefart mellem V.I.P.-området og
fadølsanlægget. Den maniske turbo var sat til, og min druktur fortsatte til
langt ud på natten, og jeg endte halvt bevidstløs i en taxa på vej hjem fra
Hotel d’Angleterre (...)
Fortsættelsen kan evt. læses i "Dagen & Vejen & Fuglene" af Michael Falch, Gyldendal, 2012.
Kom for sent til billetter til Bruce..Men har 2 billetter til at ligge i skuffen til koncert med dig i Pavillonen i Grenå 26. september..Der gælder det nemlig også om at være tidligt ude, hvis man vil være sikker på at få billetter..Det glæder jeg mig rigtig meget til..Har lige været i gang med at læse Jordens Søjler. Uendelige Verden. Giganternes Fald og Verdens Vinter Skrevet af Ken Follet..Nu skal jeg i gang med DAGEN & VEJEN & FUGLENE..Det klør i fingrene for at komme igang med den..Rigtig god pinse til dig og din familie..Vi ses i Grenå..Hilsen Vita
SvarSletI love the blog. Great post. It is very true, people must learn how to learn before they can learn. lol i know it sounds funny but its very true. Triblend Melange
SvarSletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet