Essay fra Michael Falch: Dagen & Vejen & Fuglene,
Gyldendal 2012.
„Man kalder det noget
andet, end det er
For man er altid på flugt,
kan ingen steder være
Du forsvandt, som alle
misbrugere gør
Det er kun de forrykte, der
tør“
(fra "Kun de Forrykte" - M. Falch fra Fodspor i Havet)
På Vesterbros Torv,
der ligger som et appendiks til Vesterbrogade, bliver tingene virkelig skåret
ud i pap for én. Dér står en kirke og en bar nemlig skulder ved skulder. Kirken
hedder Eliaskirken, og værtshuset er af en vaks ejer blevet døbt Buddha Bar som
for at tilspidse sagen yderligere. Det smager nemlig ikke alene af våde varer,
men også af en art åndelig føde. Hvis man nu står på torvet og kommer i tvivl
om, hvilken dør man skal vælge at gå ind ad, så vil baren mest sandsynligt
vinde kampen på grund af navnets hemmelige løfte om druk med åndeligt indhold.
I min sang „Over
Vesterbros Torv“ fra falder du nu har jeg lånt et andet navn til kirken,
Jesu Hjerte Kirke. Den rigtige Jesu Hjerte Kirke er en katolsk kirke, der i
virkeligheden ligger skråt over for torvet i Stenosgade. Med en sådan lemfældig
omgang med geografiske lokaliteter har jeg tilladt mig at skærpe spændingen
mellem de to lokaliteter yderligere og for samtidig at bringe sagen ind i en
litteraturhistorisk ramme. Netop ved Vesterbros Torv og Jesu Hjerte Kirke er vi
nemlig rent litterært på hellig grund. Det var her, Tom Kristensen i sin roman Hærværk lod sin antihelt Ole Jastrau gå amok i et både symbolsk og
konkret hærværk. I sin alkoholiserede afmagt og desperate åndelige søgen havde
han omsider ved nattetide fået slæbt sig frem til den kirkes dør, hvor digteren
Johannes Jørgensen nogle årtier tidligere var konverteret til katolicismen
under voldsom mediebevågenhed. Men da døren var låst, gik Jastrau bersærk og
smadrede ruderne i kirken. Da han havde gennemført hærværket, søgte han
udmattet og utilfredsstillet hen til Vesterbrogade, hvor han endte med at
drukne sin sorg og slukke sin tørst i baren på Vesterbros Torv. Vi er en del,
der af erfaring ved, at der er en mystisk dobbelthed på spil i nattemørket lige
her på dette torv. Det er en kampplads mellem Gud og djævelen.
Alkoholisk i Vælde
er Angsten
Tom Kristensens Hærværk har jeg haft inden for rækkevidde siden min ungdom. Dengang læste
jeg den som en hyldest til rusen som vejen til den uborgerlige frihed. Jeg blev
så tørstig af at læse den, at den nærmest jog mig mod flasken. Siden kom jeg
til at læse den dybere, og der viste sig helt andre, overraskende vinkler bag
dens umiddelbare drukheroiske fremtoning.
Da Hærværk udkom i 1930, blev den af en nærmest enig kritik afvist som
værdiløs, plat og uanstændig. Ikke desto mindre blev den små 70 år senere
placeret på en sjetteplads på listen over det 20. århundredes vigtigste danske
romaner ved en læserafstemning i Politiken. Det er lykkedes den at holde sig på
hylderne gennem årtierne.
Min ungdommelige
tolkning af hovedpersonen Jastraus søgen mod rusen som en art selvvalgt
frihedskamp havde den erkendte alkoholiker Tom Kristensen selv afvist som
illusion, da han skrev på romanen. Han levede og digtede sin antihelt Jastrau
som udtryk for et menneske, der netop er underlagt afhængighedens tvang. Der
havde ikke været megen inspiration at hente for ham i samtidens lægevidenskab,
kun hos ganske få psykologer og psykiatere, men primært ud fra egen erfaring
havde Tom Kristensen alligevel samlet sig en enestående indsigt i alkoholisme
som en selvstændig sygdom. Han var usentimental, ærlig og frygtløs omkring
erkendelsen af sin egen alkoholisme. På spørgsmålet om, hvad det da var, der
fik ham til at skrive den bog, svarede han:
„Alkoholisme, den kosmiske
følelse af almagt og opløsning paa én gang; ja, man skal jo nok selv vide, hvad
det vil sige at lukke lyset ude, sky den klare dag og selv forsøge sig som sol,
for at forstaa det. Jeg skrev bogen for at komme ud af det, finde en forklaring,
der kunne løsgøre mig. Bogen var en nødvendighed for mig.“
Tom Kristensen var
bevidst om, at det terapeutiske arbejde med at skrive Hærværk muligvis kunne tjene som en selvhjulpen vej til ædruelighed.
Sammen med tegneren Anton Hansen og forfatteren Aksel Sandemose etablerede han
en selvhjælpsgruppe. Kunstnerne mødtes fast for at støtte hinanden i deres
afholdenhed, og gruppen hjalp faktisk Tom Kristensen til at holde sig
konsekvent ædru i de tre års tid, det tog ham at skrive romanen. Længere blev
hans ædru liv ikke, for kort efter udgivelsen af Hærværk tog han et tilbagefald, der kom til at vare resten af hans liv.
Mennesker med den
alkoholiske lidelse kan være så forskellige og have så varierede drikkemønstre,
at vi trods vores fælles problem kan være svære at betragte som en samlet
gruppe. Men vi findes i alle samfundslag, fra bænken til direktionslokalerne,
og trods alle de ydre divergenser er kernen i vores lidelse den samme. Inde bag
den facade, man viser omgivelserne, vil man ofte hos os alle finde lavt
selvværd som et typisk træk. Det kan til tider have udviklet sig til selvhad,
der tit ses camoufleret under enten en grandios fremtoning eller en tendens til
at skjule sig. Et stemningsleje kan pludselig skifte fra selvhad til
storhedsvanvid og omvendt. Der vil ofte være en grundfornemmelse af at være
uden for de almindelige menneskelige fællesskaber, en følelse af hjemløshed, en
skyhed eller en overeksalteret attitude, ligesom en basal rastløshed, uro,
utilfredshed og rebelsk utilpassethed er typisk for mange af os. Alkoholikeren
vil bære en ulmende trods eller en aggressiv vrede i sig, hvis den da ikke er
fortrængt og vendt indad som selvmedlidenhed, selvhad eller omformet til
behagesyge. Som misbruget skrider frem, gør al vores forstillelse, løgne,
fortielser og hemmeligheder os efterhånden mentalt så rystede, at frygten for
afsløring eskalerer i skyld- og skamfølelse, vrangforestillinger og i den
ubestemmelige angst, der er alkoholismens tydeligste mentale kendetegn.
Disse mønstre kendte Tom
Kristensen alt til, og han led ikke af den ellers så udbredte benægtelse af sit
alkoholproblem. Det er i højeste grad bemærkelsesværdigt, at han tværtimod
vedkendte sig det så åbent som i det ovenfor citerede interview.
Reservegud
I Hærværk lader han Ole Jastrau udtale:
„Der er noget, jeg
vil, – og naar jeg drikker, synes jeg undertiden et Øjeblik, at jeg har fanget
det. Spiritus er den eneste Erstatning for Religion, skal vi udtrykke det
saadan – for Spøg!“
Tom Kristensen var enig med
sin omtrent samtidige, dybdepsykologen C. G. Jung, hvis erfaring det var, at et
menneske med fremskreden alkoholisme simpelthen er uden for terapeutisk
rækkevidde. Han kan kun finde håb ved at få en slags „åndelig oplevelse“, der
vil gøre det muligt for ham at slippe ud af afhængighedens evige
gentagelsestvang. Jastrau får et væld af associationer til Jesus. De dukker
stadig hyppigere op, som romanen skrider frem, og i særlig grad når han føler
sig mest syndig, og desperat kaster han sig ud i forsøg på at omvende sig som skildret
i episoderne ved Jesu Hjerte Kirke. For trods sine til tider benægtende
omskrivninger af formålet med sin rus og sin selvdestruktion er Jastrau bevidst
om, at det egentlig er „sjæl“ – og sjæl forstået som „religion“, han søger. Han
erkender, at rusen kun er pseudo-religion: „Spiritus er den eneste Erstatning
for Religion,“ som han udtaler.
Hans åndelige søgen synes
imidlertid ikke at udvikle sig til nogen egentlig livsanskuelse, og den
forbliver bare sværmerisk: „Stemninger endte altid med knuste Ruder“, som det
hedder. Hans religiøse stræben fører øjensynlig ikke videre end til en slags
stemningskristendom.
Jeg sidder her på Tåsinge
med udsigt over til en anden ø i det sydfynske øhav, Thurø. Lige derovre til
venstre i villaen Torelore, som jeg for nylig fik lov at komme på besøg i af de
nuværende ejere, levede den gamle københavnerdreng, Tom Kristensen, den sidste
periode af sit liv. Her plejede han og hans kone igennem to årtier en daglig
funktionspromille med en dosis på minimum seks almindelige øl, tre stærke og en
halv flaske snaps. Sikke en udsigt.
Alkoholisme er hærværk! Både for den "ramte" og omgivelserne. Det er så altødelæggende i liv, krop og sjæl - det dræner følelser, tryghed, troen og skaber mørke og dybe sår dybt ind i sjælen.
SvarSletTak, Michael - for det du giver og gør!
I love the blog. Great post. It is very true, people must learn how to learn before they can learn. lol i know it sounds funny but its very true. Neppy Melange
SvarSlet
SvarSletDear customer All of us suffer from problems at home difficult to solve and may pose a great danger to your life and life of those you love such as harmful insects dangerous, which threaten human life and the transmission of diseases and cause a lot of physical problems So provided theAl Manarah Company has all kinds of insects
شركة تنظيف منازل بالرياض
شركة تنظيف سجاد بالرياض
شركة تنظيف بالرياض
شركة تنظيف مجالس بارياض
شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة تنظيف مكيفات بالرياض
عزيزي العميل عندما تنتقل من منزل لاخر وتحتاج ان تنقل عفش واثاث منزلك
فعليك الاتصال بشركة متخصصة في خدمات نقل الاثاث والعفش لذلك شركة المناره افضل شركة نقل اثاث والعفش
في ازي قومت بي نقل اثاث من مكان الي اخر فقوم بي اران علي شركه المنارة
ليه خدمات المنزلية
شركة نقل اثاث بالخبر
ونحن سنكون سعداء جدا إذا تواصلت معنا لتنفيذ هذه المهمة مع ضمان كامل بسلامة الاثاث الخاص بك.
شركة نقل اثاث بالقطيف
نمتلك افضل عمالة مدربة علي نقل الاثاث والعفش
لان وقد اصبحت فكرة نقل الاثاث متبلورة امام عينيك فلم يعد مطلوب منك سوى اخذ قرار والاتصال بشركة نقل عفش في الدمام مناسبة تقوم بتنفيذ تلك العملية لك
شركة تنظيف بابها
تقدم لقم شركة المنارة لتنظيف المنازل ولفلل ولشوقق ول اصار ول زجاج ول رخام شركه المنارة افضل شركه في دمام شركه المنارةتقدم عمل مميز وعمل جيد وشغل نضيف ونقدم لقم ناس تبزل جهد فل عمل وقل دا في اقصا وقت تتخيل شركة المناره تقدم العرود بي منسبت عيد الفطر
شركة مكافحة حشرات بجازان
شركة المنارة تقدم افضل عمل ومضرب علي المكافحه الحشرات وفريق عمل ومميز شركة المنارة لي رش المبيادات ورشق انمل البيض ول مكافحه الحشرات شركتنا تتميز عن بقي اشركه في ازي جات تعمل صيانا لي االمنزل فقوم علي زر التصال علي شركة المناره